کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا – شعر مولانا درباره امام حسین

4
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 2.9]

کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا – شعر مولانا درباره امام حسین

در مقاله از سایت اپ ناز معنی شعر کورکورانه مرو در کربلا مولانا در مورد امام حسین بررسی میشود.

کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا - شعر مولانا درباره امام حسین

کورکورانه مرو در کربلا

جدیدا شعری از شاعر بزرگ ایرانی در شبکه های مجازی با تیتر مخالفت مولانا با امام حسین و با شعر کورکورانه مرو در کربلا دست به دست در حال انتشار است. در ادامه در قسمت دانستنی ها دینی تفسیر واقعی این شعر در سایت قرار می گیرد.

معنی کورکورانه مرو در کربلا تا نیفتی چون حسین اندر بلا 

حجت‌الاسلام قادر فاضلی مفسر مثنوی درباره این شعر به خبرنگارن گفت: اگر کسی از ابتدا تا انتهای مثنوی و دیوان شمس را خوانده باشد، متوجه می‌‌شود که مولوی نه تنها علیه امام حسین(ع) و قضیه کربلا چیزی نگفته، بلکه تأیید هم کرده است.

همچنین بخوانید :  در قران به کدام لقب امام زمان اشاره شده است

منتها برخی از انسان‌های بی‌انصاف که می‌خواهند به اهداف خود برسند، یکی از شعرهای مولوی را تحریف کرده‌اند و جاهایی از شعر او را زده‌اند و جاهایی را اضافه کرده‌اند و به مولوی نسبت داده‌اند که به گوش من نیز رسیده است.

مثلاً می‌گویند که مولوی می‌گوید: «کورکورانه نرو در کربلا/ تا نیفتی چون حسین اندر بلا»، شما اگر کل مثنوی و دیوان شمس را زیر و رو کنید این بیت را پیدا نمی‌‌کنید و معلوم است این دروغی است که ساخته‌اند.

این بیت کذب محض است. اصلا واژه کورکورانه، ادبیات مولوی نیست و آن زمان واژه «کورکورانه» نبوده و استفاده نمی‌شده و از واژه «کورانه» استفاده می‌شده که در نسخه‌شناسی‌ها هم موجود است و کاملا مشخص است که این بیت بعدها جعل شده و به مولوی نسبت داده شده است.

مولانا کلاً در کل مثنوی در دو جا این مطلب را نسبتاً مشروح بیان کرده که یکی دفتر سوم و دیگری دفتر ششم است. در دفتر سوم، در اصل می‌گوید: «هین مدو گستاخ در دشت بلا / هین مران کورانه اندر کربلا» مولانا می‌خواهد بگوید وقتی انسان می‌خواهد در یک وادی پر خطر قدم بگذارد، باید آگاهانه برود. اگر انسان بخواهد در وادی که سرتاسر بلاست و خطرش زیاد است، کورکورانه برود گرفتار می‌شود و اجرش نیز از بین می‌رود.

همچنین بخوانید :  مطالبی در مورد شب قدر (شب احیا) ماه رمضان 1403

منبع / مشرق نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. م م می گوید

    به این بی تربیت لامذهب بگویید هر شعری را نیکلسون راجع به مولانا بیان کرده باشد دلیل بر منسوب آن به مولوی نیست

  2. hasansadeghnejad@yahoo.com می گوید

    سلام این بیت و…. از قرینه باب انطاکیه مشخص میشود منظور محمد بلخی توهین به امام حسین است و حرکت ایشان را کورکورانه میداند در ادامه همین اشعار که در قضیه هاروت و ماروت است دارد
    که ز موی و استخوان هالکان می‌نیابد راه پای سالکان
    زیارت ایشان را نفی میکند و انان را هاک میداند
    لعنه الله علی القوم الکافرین

  3. شاهو می گوید

    به اون بی شرافتی که میگه هیچ جای کتب مولانا این بیت دیده نمیشه بگید یک نگاهی به تصحیح رینولد نیکولسون بندازه و یک نگاه هم به تصحیح محمد استعلامی. در هر دو مورد بیت مورد نظر دقیقا در شکل فوق نوشته شده. مشکل اینجاست که با سهولت دسترسی به منابع، دیگه نمیشه چرندیات و دروغهای رذالت بار اهل مذهب رو به جای حقیقت محض به خورد مردم داد

  4. دانلود آهنگ می گوید

    سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون بشه